Har jag för mycket testosteron?

Idag kollade jag på en väldigt intressant debatt på "tantprogrammet" efter tio (som faktiskt är helt ok), som handlade om kvinnligt och manligt och om könet sitter i hjärnan eller mellan benen. Malou hade bjudit in "Christel" som antagligen var "Christer" förut, iaf så hade hon upptäckt att hon var en tjej född i en killes kropp redan vid 4 års ålder men inte opererat sig förrän när hon var 40 år. En proffessor i typ biologi o hjärnforskning (kommer inte ihåg vad det hette) och en feminist från folkpartiet.

Forskaren hade skrivit en bok som hette typ "Könet sitter i hjärnan" och beskrev allt från att tjejer kan ha mer eller mindre testosteron i hjärnan vilket kan göra dom mer eller mindre "manliga" till att tjejer med större bröst är sämre på matte. Först tyckte jag att det här kan ju st ämma, att könet sitter i hjärnan är mer troligt än att det sitter mellan benen, ja om man då tänker bort det fysiska. Jag tänkte att det nog fremförallt stämmer på mig, jag är ju en ganska "maskulin" tjej. Klumpig, skriver och ritar fult, kan inte sjunga, bryr sig inte speciellet mycket om utseende, tycker inte om barn, är ok på matte och tycker naturkunskap är mer intressant än språk. Dessutom har jag små bröst och är ganska bred och kraftig. Men jag har ju alltid tänkt att detta beror på samhället och min uppfostran men här presenterades en annan, mer biologisk teori för mig.

Men när det sedan kom in en folkpartist som precis som jag kallar sig likhetsfeminist så vart det hela lite mer komplicerat. Skulle jag hålla med en folkpartist eller skulle jag hålla med en proffessor som påstår att män har bättre hand om barn p.g.a sina hormoner och att kvinnor är mer emotionella p.g.a sina hormoner. Men jag beslutade mig för att nog främst hålla med folkpartisten trots att hon var folkpartist och barakonstatera att professorns teorier kan stämma i vissa fall, som kanske på mig tillexempel. Fast jag vet ju fortfarande inte om jag har för mycket testosteron i kroppen eller om det beror på att jag växt upp ungefär lika mycket, om inte mer, med min pappa som med min mamma samt aldrig gått på dagis där jag fått för mig att man blir intutad att tjejer ska ha rosa kläder och leka med barbiedockor och att killar får slåss o leka med bilar och absolut inte med dockor. Visst lekte jag med barbiedockor när jag var liten och var ganska måttligt intresserad av bilar men jag har nog aldrig tyckt det varit fel att killar kan leka med dockor o vice versa.

Allt sånt här med genus är så svårt att få grepp om men det är väldigt intressant och jag kände att jag bara var tvungen att skriva lite, det är inte ofta jag har sån här lust att bara skriva utan att stanna upp o tänka på vad jag skriver så om det är lite osammanhängande så vet ni varför...

Nu ska jag ner i tvättstugan och göra något "kvinligt" så får jocke tvätta nästa gång så att det även kan kallas "manligt", tjingeling!

Kommentarer
Postat av: sötast

Vad härligt med genustankar! Jag och Corni kan fixa fram några böcker åt dig vettja. :) Tror det blir mycket av vad man gör det till...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback