Ingenting alls att bry sig om...!

Igår hade jag och Jocke en liten diskussionskväll innehållande ett antal olika ämnen, mest för att det är kul och intressant men även för att vi försöker övertyga varandra om vissa saker. Vi avslutade våran lilla kväll med ett alltid så kärt ämne, nämligen djurrätt och veganism. Jocke verkar vara överens om att det är fel att behandla djuren som vi gör men som alla andra säger så tycker han "kött är gott och jag vill äta det", då kläckte jag ur mig att jag tycker att man kan jämföra köttätande med pedofii eller våltäckter och då blev Jocke något upprörd och påpekade att pedofili faktiskt är en sjukdom. Men vem har sagt att det är helt friskt att betala för att först plåga sedan döda och sist men inte minst avnjuta en riktigt god upplevelse för smaklökarna? Att döda en individ bara för man tycker att det är gott med kött, att det är en njutning. Det tycker i alla fall jag är i stil med en våldtäckt. Man har sex med någon som inte vill det men man gör det ändå eftersom det är skönt, en njutning. Enda skillnaden här är ju att man inte alltid dödar sitt offer, vilket man gör när det gäller grisen eller kon.

Kanske tycker du att det här låter bissart men jag förstår inte hur man bara kan tycka att det är befogat att tillfoga någon annan smärta för att man själv tycker att det är gott och kanske lite mysigt sådör att smaska på ett kycklingben. "Men det har ju alltid varit så, människan SKA äta kött". Ja men kriga och slagit ihjäl varandra har vi väl också alltid gjort? Ska vi fortsätta med det också? Okej vänta ska bara gå in till grannen och klubba ner honom för att jag tycker det är så nice att få avreagera mig lite. Nej det tycker ni inte för "det är ju en annan sak". Dessutom klarar man sig utmärkt utan kött. Jag var precis och kollade mina värden och det enda som saknades var lite B 12, men det håller jag på att fixa på andra sätt nu.

Bara ett litet moralinlägg från min sida, inget att bry sig om alls...(Speciellt inte du PAPPA som fick mig att bli vegan trots att du själv äter kött, mycket konstigt, eller du MAMMA som var en jätte duktig vegetarian ändå tills jag flyttade hemmifrån och det var "enklare" att äta samma mat (kött) som pappa, eller du EMILIE, CORNELIA, SANDRA, ELIN, ANDREAS och SOFI som också var jätteduktiga vegetarianer/veganer men som av någon underlig anledning valde den brutala och blodiga sidan ist, eller du Ronja som var vegan men nu börjat äta både ägg och fisk men inte mjölk, också otroligt märkligt, men främst så är ju detta inte alls ett inlägg till er inskränkta köttätare som aldrig ens reflekterat över att djur också har hjärna, hjärta, nerver och inte minst känslor!)

Det var bara det...

Kommentarer
Postat av: Elin

Hur ska du kunna ersätta B 12 ??

2010-08-21 @ 12:12:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback