Är jag en "konstigamänniskormagnet" ?

Varför dras alla skumma människor till mig när jag ska åka buss/tunnelbana/pendeltåg??
Idag skulle jag åka till Bandhagen för att hjälpa Cornelia att flytta. Står ensam runt 11 och väntar på 173:an vid drwiderströms gata. Då kommer det en gammal gubbe med rullator och börjar prata med mig på engelska. Han frågar vart jag ska, om jag går i skolan/jobbar och om jag ska ut och dansa ikväll och jag svarar snällt att "nej det ska jag inte, eftersom det är söndag idag" då skrattar han och säger "jaha, du ska jobba i morgon". Sen säger han helt plötsligt att han g illar och älskar mig och jag bara skrattar bort det, vad ska jag göra!? Som tur var skulle han inte med 173:an utan 163:an så jag slapp prata med honom på bussen också.

Men det känns som att detta händer ofta. När jag var i liljeholmen i onsdags så kom det fram en kille och började prata om min marilynväska och sa att jag var fint sommarklädd och grejjer. När jag väntade på bussen en annan gång för inte så länge sen satte det sig en kille och pratade om hur varmt det var och att man inte borde vara inne och jobba i det här vädret, men även honom lyckades jag skaka av mig trots att han faktiskt åkte samma buss.

Men någon som det faktiskt var okej att prata med var den gamla mannen som kom fram till mig vid t-centralen när jag väntade på tåget mot jobbet. Han berättade att han var änkling sen 4 år tillbaka och att han inte hade någon att prata med, han var tydligen TOTALT ensam, stackarn. Den här dagen när vi sågs skulle han ta tåget till arlanda bara för att börja kolla om flygplanen börjat gå igen efter vulkanutbrottet, bara för att han inte hade något bättre för sig. Innan han gick iväg så sa han att jag var det finaste han hade sett idag och då var det inte långt kvar till tårarna för mig. Stackars lilla farbror där, ville nästan ta och ge honom en bamsekram! Blir så ledsen när människor är sådär ensamma. Det borde verkligen finnas något slags café eller liknande dit gamla och ensamma människor kan gå och bara prata med någon som har tid och lyssnar på RIKTIGT. Jag är stolt över min mamma som går runt på ålderdomshem och pratar med folk gratis, bra där mamma!

Hur som helst, kände bara att jag vill skriva detta, nu till vad som hänt sen sist. Hela dagen igår var en "Anna&Jocke-dag". Vi började med att packa picknick korgen för att ge oss iväg in mot stan och våran Ivar-Lo park som vi åt lunch i. Sedan kollade vi lite på sthlm marathon (som jag aldrig kollat live på förut). Sedan tog vi en promenad till långholmen för att, som vi hade tänkt, möta upp Ronja och Klara på skrattstock. Men eftersom det var miljoner människor där och varken Klara lr Ronja var på g så gick vi därifrån till "Lasse i parken" ist och tog varsitt glas, jätte mysigt! Sen bar det hemmåt , med stopp för handling i liljeholmen, för matlagning och kvällsmys med ännu en svensk film på tv:n!

Idag har jag precis kommit hem från Cornelias nya lägenhet i gubbängen som hon flyttade till idag, jättefin var den. Både fransk och vanlig balkong, badkar och till och med öppen spis! Synd att hon inte kan bo där längre än två månader. Men bra så länge iaf. Jag vill också flytta! Vill inreda och möblera från grunden! Men det får nog vänta ett tag :)

Jahapp, resten av kvällen blir väl lugn, väntar på att min kära chef ska ringa och berätta vilka dagar jag ska jobba i veckan, kanske blir det redan i morn bitti? Då blir det nog sängdags om ett par timmar :)

Lite bilder från gårdagen:



Kommentarer
Postat av: mamma

vilket gott hjärta du har

2010-06-07 @ 14:32:38
Postat av: Anonym

det har jag väl ärvt från dig och pappa :)

Postat av: "älsklingen"

Tack för en underbar dag! var jätte mysigt gumman.

2010-06-08 @ 15:57:22
Postat av: pappa

Enda chansen att slippa uppvaktning på bussar och tåg är väl att hänga en Ak4 runt halsen

2010-06-08 @ 16:47:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback