Att lyssna...

Förmågan att lyssna är förmodligen en av de viktigaste egenskaperna en människa kan ha. I boken "Kommunikation och samspel mellan människor" står det att talet och talaren i västerländsk kultur ofta värderas högre än mottagaren och lyssnandet. Jag tycker precis tvärt emot. Jag beundrar människor som är bra på att lyssna och jag, inte föraktar men, har väldigt svårt för folk som pratar mycket, i alla fall om de bara pratar om sig själva eller om de inte kan lyssna också. Jag blir förbannad på mig själv om jag märker att jag är en dålig lyssnare. Det är nonchalant och oartigt att inte lyssna på andra människor. Visst är det tråkigt att att bara vara en lyssnare som sitter helt tyst men det är hundra gånger bättre än en människa som bara pratar och aldrig är tyst och lyssnar på någon annan. Jag antar att det här hänger starkt ihop med den egoism som florerar i samhället och är något som jag nästintill hatar. Det bästa vore ju om alla lyssnade på varandra men också berättade om sig själva för andra. Men för att det ska fungera så krävs det att båda är lika bra lyssnare som talare. Det är ju inte speciellt kul att prata för "döva öron" eller att lyssna på en "stum mun". Men ofta så är det vad som sker i konversationer. Den ene personen pratar hela tiden medan den andra personen lyssnar hela tiden och inte tvärt om. Den ena personen vet förmodligen allt om den andra som inte vet ett dugg om den ene. Det är denna "sneda" kommunikation som jag avskyr och vill ha bort. Inombords blir jag tokig om jag frågar en människa hur den personen mår och denne drar en hel utläggning om allt från dagstillstånd till livets stora frågor utan att fråga mig hur jag mår. Men jag säger ingenting för jag är en lyssnare som är en förutsättning för att talarna existerar och så kommer det förmodligen att förbli om jag inte gör något åt situationen vilket jag förmodligen inte kommer att göra eftersom jag inte tycker om folk som bara pratar om sig själva. Jag skulle hellre se att talarna ändrade på sig, det skulle vara en fröjd i mina ögon.

Lite bilder från ölen i onsdags med Sofi och Emilie, apropå ingenting...



Kommentarer
Postat av: slem

Du är ju bäst på lyssna min psykolog

Postat av: pappa

mycket kloka ord som vanligt

2011-03-22 @ 13:09:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback